Topplocksverkstans Logga

 

Den 23 oktober hölls det en flödes- och bromstävling hos Görans Motorteknik i Hovmantorp. Varje deltagare fick ställa upp med sin egen topp som först flödades och sen bromsades på samma B20 motor. Nedan är bilder på min topp och några bilder från tävlingen. För att läsa mer om tävlingen kolla på Sävarturbo.

   

 


Den 11/12-04 åkte Patrik och jag till Stockholm på en flödestävling som arrangerades av Lasse Wankel i hans garage i Stockholm.Många var tillfrågade om dom ville ställa upp men tyvärr blev det bara sju toppar att flöda. Jag hoppas på bättre uppslutning nästa år då det är tänkt att bli en ny tävling. Från Skåne ställde Topplocksverkstan upp med två toppar och JP Motorsport med en topp. Reglerna var enkla: Vanlig B21, B23 topp ej svanhals. 44mm:s originalventil med skaftet nersvarvat till minimum 6mm. Fri portning men max 44mm:s kanaldiameter. Topparna testades med en Flowquick i Lasse Wankels garage.Övriga deltagare: Roger Skrivars, Jan Lundin, Micke "Wankel" Algesson och Ulf "musen" Johansson.

Topplocksverkstans egna flödesbänk.
Roger Skrivars topp testas av Lasse & Roger.
Jan Lundin & Ulf "Musen" pratar topplock.
JPm:s & Musens & Topplocksverkstans topp.
Topplocksverkstans första topp skall testas.









Lasses topp spänns fast på flödesbänken.
Flödesbänken med Flowquicken i närbild.
Topplocksverkstans andra topp spänns fast.
Glada topplocksportare.
Prisutdelning







Topplocksverkstan blev 1:a & 2:a. Bäst maxflöde vid 20mm för den ena toppen. Bäst medelflöde från 1mm - 14mm för den andra toppen.
Det tog ca 14 dagar av slipande och flödande.




















Husaberg Billet topp

Mats Clementz som kör roadracing i klassen super mono har i ett par säsonger kört med Husaberg motor i olika ramar. Jag har portat ett par olika toppar till honom, den sista med mycket omsvetsning.
Husaberg toppen gillade inte att bli uppvärmd och blev ganska mjuk i godset så inför säsongen 2005 bestämde Mats för att göra en egen BILLET topp.
Här följer Mats egen berättelse, en artikel ur Idrotts Bladet och några bilder.

Jag är aktiv roadracingförare i den Nordiska Supermonocupen (www.supermono.nu).
Klassen är öppen för 1-cylindriga 4-taktare på max 800cc. Supermono är en erkänd och stor RR-gren ute i världen som bla. fostrat Katja Poensgen. Då reglementet är ganska fritt, blomstrar kreativiteten. Jag själv deltar på ett Honda RS250-chassie som jag monterat en Husaberg 650-motor i. Resultatet bli nära nog RR250-prestanda fast med 4-taktsteknik och stånkaljud. Husabergs cylindertopp medger inte den andning som fordras när effektuttaget närmar sig 70 bakhjulshästar. Eftersom ventilerna sitter tätt ihop, går det inte att öka ventilstorleken speciellt mycket. Detta dilemma lider numera även Supermotard- och Sidvagnscross-åkare av. Under vintern har vi skapat en modell i 3D CAD av hur toppen skulle kunna se ut. Konstruktionen innebar att ventilerna flyttades isär och därmed kunde större ventiler användas. Insug ökades från 37 till 40mm och avgas från 30 till 34mm, för att nämna några av förbättringarna. 3D-modellen översattes till ett bearbetningsprogram för en CNC-fräs. Så småningom plockade jag ut en cylindertopp ur maskinen, fräst ur ett massivt stycke aluminium (sk billet). Pga ändrad position för ventilerna fick även nya vipparmar fräsas ut på motsvarande sätt. CAD/maskinarbete har Mossbergs Mekaniska utfört. Efter maskinbearbetningen har Topplocksverkstan tagit över och monterat säten/styrningar/ventiler och färdigställt med ett gediget portningsarbete och flödesprovning. Nu har jag kört några tävlingar med hojen med gott resultat, både vad gäller tillförlitlighet och effektuttag. Flödetester och bromsbänkkörningar bekräftar detta.

/Mats Clementz med oersättlig hjälp av Mossbergs Mekaniska och Topplocksverkstan.

Klicka på bilden nedan som är tagen från Simbins FIA GTR spel.

Tillbaka till toppen

Tillbaka