Topplocksverkstans Logga

Jag har en Zündapp CS50 81:a som jag håller på och trimmar i utbildnings syfte.

 

 

Jag har ändrat så mycket på min Zündapp så det är dags för en uppdatering. Efter racet i Landskrona 2006-05-13 var toppen ändå av och då passade jag på att renovera (byta kolvring) och porta lite mer. Ebbe på Ebos körde upp mina huvudöverströmnings kanaler både uppåt och mot avgas. Jag körde upp boost kanalerna och förstorade överströmnings kanalerna från vevhus sidan. Avgasporten fick sig en liten tillputsning också. Jag gjorde knappt någon fasning alls mot cylindern. Jag använde mig av ett 0.1mm:s bladmått för att mäta duration eftersom det är så stora fasningar på avgas och insug. Jag stoppar in bladmåttet vinkelrät i kanalen och drar kolven mot det. Avgas durationen är 200°, huvudöverströmnings och boost kanal håller 131°. Sekundär överströmmaren håller 128° och insug håller 185°. Söndagen den 21/5 var jag hos Darko och bromsade. Förra gången hade jag 16.2 Hp på bakhjulet och denna gången kom vi upp i 18.71 Hp vid 11950 rpm. Detta är SAE hästar. I DIN blir det 18.95 Hk på bakhjulet och 21.39 Hk i motorn. Vridet är 12.86 Nm vid 11250 rpm. Det blir 322 literhästar. Vi bromsade även Mats Stefanssons moped i kortbane utförande och jag håller nu på att trimma den för 201 m. För att se hur mycket effekt modifieringar ger ska jag i fortsättningen alltid bromsa med ny kolvring. Onsdagen den 24/5 bromsade jag mopeden igen med bara en liten förändring. Expansionskammaren gick inte ända upp mot cylinderflänsen så jag svarvade en distans som jag lade i anslutningen. Resultatet blev 18.99 Hp på bakhjulet, en ökning på 0.28 Hp.

Darko bromsar alla typer av motorcyklar och kan nås på 0413-16994.

Darko är tunn som inte vågar hålla stumt förbi max effekt.

18.99 HP
(SAE J1349)
på bakhjulet.

 

Min expansionkammare har jag räknat ut med hjälp av Bimotion. Detta är den expansionkammare som gav 18.71 Hp på bakhjulet.

 

Jag har tillverkat ett kortare insug, så kort att förgasaren nästan tar i cylindern.
Resultat blev ca 1 1/2 hp förbättring från 8000 rpm och upp.
Tidigare bästa maxeffekt var 15,16 hp på bakhjulet.' Nu fick jag som bäst 15,72 hp på bakhjulet.
Utan luftfilter fick jag 16,27 hp så jag har redan monterat ett större. Jag skall nu montera på mitt Motoplat tändsystem och testa.

Motoplat tändsystemet gav ingen ökad effekt. Däremot är alla misständningar borta. Förmodligen tålde kondensatorn inte vibrationerna.
4 test i rad i bromsbänken gav över 16,2hp med det nya luftfiltret.
Jag testade moppen på Meca raceway i Malmö på 201m med riktig tidtagning. Bästa ET 11.952 med 89,22 Km/h i slutfart.
Den kvällen blåste det tyvärr 13 sekundmeter i motvind så jag får göra ett nytt försök när det är vindstilla.
Nu i höst siktar jag mot nästa nivå som är 20hp+ på bakhjulet. P.g.a. platsbrist på CS:en passar endast den 24mm:s Mikuni som jag har nu. Jag har räknat ut att optimal förgasarstorlek till 12000 rpm är 25mm. Trotteln på 24mm:s förgasaren är 27mm så man kan ta upp den till 25mm och kanske lite till. Den blir då även mer aerodynamisk. Jag brukar runda till kanterna efter trotteln med slipmaskinen.
Nästa steg är lite nya expansionskammare och ev. slidmatning. Största problemet med mycket effekt i Zündapp motorn är steget mellan ettan och tvåan, hör som den suckar i tvåans växel på dragracingfilmen. Jag är tvungen att slira på kopplingen.
Är det någon som vet var jag kan få tag på en högre ettans växel ?

Test 2 på 201m gav ET 11.77 sek och 96.91 Km/h i slutfart. Se filmen, Jag ska testa mina stödhjul snart.

 

Hos Addemoto
Katalogen
8-bultad cylinder
Billet insug
Dividern avlägsnad
Athena våran gudinna
Avgas
Insug
Närbild insug
Avgas 203°
Modifierad topp
Bara bultarna fram och bak behövs
Mätning av porttider
Porttider och avgasbredd
Fikapaus hos Darko
Z-type. "Kingen av Landskrona"
Kreidler trimnings artikel.

Om du vill läsa mer om tvåtaktsteknik så gå in på macdizzy.com

Till toppen

Tillbaka till tekniksidan