Topplocksverkstans Logga

 

 
Nästa Sida.



Nu är det dags att ta tag i fyrtaktssidan. Här är det tänkt att jag ska visa allt jag kan komma på som har med trimning och justering av fyrtaktsmotorer att göra. Maila gärna in saker ni undrar över. Nederst på sidan hittar ni länkar till olika tekniska sidor som kommer att fyllas på efter hand. Bilden till vänster är på John, en av Ebos supermekaniker. Om du ber honom riktigt snällt kan du få hur många hästar som helst med hjälp av hans magiska korrigerringsfaktor.






Det har blivit vanligt med andra ventilvinklar än 45° på racingtoppar med höga ventillyft. Många trimmare spärrar sina sätesstål, varför vet jag inte. När jag skulle renovera ett par Prostock toppar fanns det inga 55° stål som inte var spärrade. Jag fick rätt vinklar av firman som portat topparna, gjorde en ritning och beställde stålet. Efter nästan 3 månader fick jag det slutligen. Jag har inte spärrat stålet och det går att beställa från Trego maskin. Stålets beställningsnummer är 4650. Fördelen med brantare sätesvinkel än 45° är bättre flöde vid höga lyft, sämre flöde vid låga lyft vilket ger mindre reversion samt att ventilen inte har lika lätt att studsa i sätet vid stängning.
 
Nästa Sida.

4-taktsmotorns funktion
Grundläggande beräkningar
Finit Amplitud Ljudvågor
Maximalt flöde per area enhet
Flödesförluster i kanaler
Insug: Längder
Insug: Areor
Avgas: Längder
Avgas: Areor
Beräkning av längder och areor med Pipemax
Ventilstorlek och spalt
Kamaxelinställning
Fiddy
Praktiska exempel
Flödesmodulen

Om du vill läsa mer om fyrtaktsteknik så gå in på speedtalk.com

Till toppen

Tillbaka till tekniksidan